På äventyr part 1 - Fish River Canyon & Födelsedag

Ber om ursäkt för min bloggfrånvaro men vi kom hem först på eftermiddagen idag (onsdag) så jag har liksom inte hunnit skriva något. Och det har hänt otroligt mycket sedan i fredags.

Lördagen den 16/7 kl.04 lämnade jag, Jennie, Melanie och Wayne Curie street för att åka till Fish River Canyon. Det blev ganska snart helt uppenbart att det bara bor 2miljoner människor i det här landet. På vägen dit passerade vi Rehoboth, Mariental och Keetmanshoop och mellan de städerna var det i princip ingenting. Nu snackar vi 8timmars bilresa, ca 600km och trots detta passerade vi nästan bara tom mark. Naturen är helt fantastisk och det finns mängder av djur som Springbock, vilda hästar, kor, åsnor och struts. På vägen till Fish River Canyon stannade vi i Naute Dam som är en damm med fantastisk natur och mängder av fåglar.

Fish River Canyon

Väl framme i Fish River Canyon påbörjades uppsättningen av tältet. Campa för mig betyder liggunderlag och sovsäck. Men vi har lyxcampat för Wayne hade med sig utfällbara sängar, tjocka madrasser, sovsäck och filt. Tältet var ett tiomanna tält så vi hade gott om plats. Det var dock ett pussel att sätta ihop men vi lyckades tillslut. När vi var klara åkte vi till en utsiktsplats för Fish River Canyon och såg solnedgången, det var helt fantastiskt. Vi såg även vart man går ner när man ska gå en fem dagars hikingtur i Fish River Canyon. För att göra det måste man ha en guide och helt ärligt såg det lite smått livsfarligt ut. Åter på campingplatsen gjorde Wayne upp eld och började laga mat i en gryta. Eftersom solen gått ner var det kolsvart, men betydligt varmare än i Windhoek. Vi hade det riktigt mysigt vid elden. Wayne hade bjudit över ett par från Argentina att äta med oss. De berättade att de håller på att cykla genom hela Afrika, från Sydafrika till Egypten, så himla coolt. Efter maten kröp vi ner i våra lyxcampingsängar och sov gott!

Födelsedag

Dagen därpå vaknade vi upp i tältet kl.07.00 utsövda och aningens ovilliga att lämna våra varma sköna sängar. Min födelsedagsfrukost bestod av en påse med instant oats (havregrynsgröt) med smak av tropical fruits och om man jämför med senare frukostar så var denna riktigt god. Efter frukosten satte vi oss i bilen för att åka till Ai ais. I Ai ais hamnar man när man har gått hela hikingturen (på fem dagar), vilket betyder att vi var tvungna att åka runt hela Fish River Canyon. Det tog lite drygt en timme. Väl där dock valde jag, Jennie och Melanie att gå in i Fish River Canyon bakifrån. Vi gick i vatten, sand och hoppade mellan stenar i cirka en timma sedan bestämde vi oss för att gå tillbaka. Det var otroligt vackert och jag hade gärna vandrat där längre, men då hade vi behövt vara mer förbereda med vatten och solkräm. När vi kom tillbaka åt vi lunch på restaurangen, jag åt fisk som var riktigt god.

Ai ais är känt för sina heta källor så vår plan var att bada i en sådan. Men efter mycket om och men konstaterade vi att den heta källan var inomhus och att den inte kändes särskilt speciell så vi bestämde oss för att bada i poolen utomhus istället. Sedan låg vi i solen och göttade oss tills den försvann bakom en del av Fish River Canyon. På vägen tillbaka passade vi på att stanna och fotografera det berömda Kokerboom trädet. Wayne berättade att man får livstid i fängelse om man försöker hugga ner det trädet. När vi kom tillbaka till campingen gjorde Wayne upp eld. Sedan kom paret från Argentina över och vi åt grillat bröd, får och korv, avokado och ett kryddigt ris som paret från Argentina hade med sig. Det var supermysigt! Efter att ha pratat om allt möjligt med paret från Argentina som verkligen var jättehärliga människor, samt bjudit över dem till huset i Windhoek när de kommer hit sa vi god natt och gick till sängs.

To be continued…..

Långa vägar och inte ett hus eller en människa så långt ögat når....

Wayne körde oss så vi var i trygga händer!

Naute Dam

Tältet är ihopsatt och Melanie, Jennie och jag är glada och nöjda!

Fish River Canyon

Jennie vid Fish River Canyon.

Jennie tittar ut över stupet.

Jennie och Melanie

Jennie och Melanie vid elden första kvällen med grytan liksom Fizzlers (Jennies favoritgodis) på uppvärmning!

Dag 2, vandringen in i Fish River Canyon

Melanie bland alla stenarna inne i Fish River Canyon.

Jennie "trädkramaren" Lundkvist vid Kokerboom / Quivertree.

Min födelsedagsmiddag, grillat bröd och kött! Mums!