Sista veckan – nedräkning

 

På fredag åker Jennie och jag hem och sedan sist jag skrev har det varit fullt ös. I fredags var vi och besökte NAPPA, organisationen som vi fick kontakt med via Afrikagrupperna som arbetar ungefär som RFSU. Kvinnan vi träffade där var trevlig men mycket upptagen så vi var bara där kort, men det var intressant.


 

I den här byggnaden ligger NAPPA

I lördags var vi på fruit and veggies och åt smaskiga smoothies. På kvällen var det BBQ/fest hemma tillsammans med två danskar, tre finnar, två tyskar, Waynes syster Viola och hennes kompis Michaela, Kentons kompisar Michael och Spiro och så Wayne, Kenton och Pascal. Söndagen hade vi tänkt skulle innefatta sol och bad, och sol fanns det gott om men vi höll samtidigt på att blåsa bort då det var halv storm i Windhoek. På kvällen gick vi till en restaurang som heter Marmite och jag åt Seafood med okra, spännande skulle man kunna sammanfatta det. Jennie åt stek ;).

 

Jennie väljer ingredienser till sin smoothie


Det är vansinnigt vackert i Namibia


Min måltid på Marmite


I måndags gick vi in till stan och åt på Spur, revbenspjäll! Sedan gjorde vi vår sista shoppingrunda i stan. Idag, tisdag har vi varit hos Monicas soup kitchen, ett helt fantastiskt ställe! En kvinna som heter Monica har ett hus strax utanför Katutura där hon serverar mat till massor av barn. Barnen var helt underbara och vi stannade där i fyra timmar. Vi var med och delade ut mat, frukt och dricka. Det blev mycket lek och även lite allvar när vi gick på rundtur med Monicas son i området.


Vi avslutade måndagen med att gå på restaurang. På grund av att morgonen för första gången på mycket länge var iskall hade vi på oss våra varma kläder när vi hälsade på barnen. Det resulterade i sin tur i att vi bestämde oss för att tvätta kläderna när vi kom hem och när vi skulle åka till restaurangen så var inte kläderna torra så det fick bli trekvarts byxor och linne. Det visade sig vara ett STORT misstag. Restaurangen som heter Nice visade sig vara värsta flotta restaurangen och Jennie och jag skrattade oss igenom middagen, framförallt för att vi kände oss helt fel tillsammans med gubbarna i kostym vid bordet bredvid. Men maten var otroligt god. För att bättra på vårt rykte där ska vi tillbaka imorgon! =D


 

Namibia är ett kristet land, så barnen ber innan maten


Vi hjälpte till att dela ut maten


Här serveras det dryck i muggar


Helt underbara unge som bokstavligen hängde på mig


En till helt underbar sötnos


Coolaste ungarna som dansar


Jag med en av de små busungarna, får man ta med en hem??


De bokstavligen hängde över oss, och de var helt underbara


Gruppbild


Området där barnen bodde var helt annorlunda från resten av Windhoek, här bor
människor utan några rättigheter till sitt hem för de äger inte marken så regeringen
kan bestämma att de inte får bo där om de vill. Husen är överallt och alla är i plåt.





Avslutningsvis två sötnosar!!


Kommentarer
Postat av: Victor

Svar på din fråga; "Får man ta med dem hem?". Ja det får du! (Ta med ett gäng till mig också). Kläm!

2011-08-24 @ 23:15:00
Postat av: sambon

Svar 2 på frågan "får man ta med dem hem?". Nej Emma, det blir inget. Skulle kunna gå om ungen tar ditt rum och du flyttar ner i matkällaren. Mycket synd att jag redan inrett matkällaren som skoförråd, så du får nog inte plats. Bäst att lämna barnen där de bor.

När kommer du hem? Och säg inte bara "kanske lördag" som du gjorde innan du åkte, lite mer precist än så tack. Jag måste ju veta hur jag ska boka välkomstorkestern som ska spela i sitt rum från den stund du kommer hem och minst 2 dygn framåt.

Puss

2011-08-25 @ 00:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0